Kirnu – Linnanmäki
Vuonna 2007, Linnanmäki sai laitearsenaaliinsa jälleen vuoristoradan, joka oli avautuessaan ainoa laatuaan. Samanlainen laite tosin avautui Espanjan Terra Mitica-puistoon myöhemmin samana vuonna. Sveitsiläisen Intaminin luomus oli jotain uutta ja erilaista mutta mitään maailmanmenestystä ei tästä laitetyypistä tullut. Yhteensä Zac Spin-vuoristoradan kahta kokoa on valmistettu vain viisi kappaletta.
Isommasta mallista lähin löytyy Tukholman Gröna Lundista ja toinen on varastoituna Kanadassa, jonne se siirtyi Six Flags Magic Mountain-puistosta, palveltuaan siellä vain kuusi, huoltoja täynnä olevaa kautta. Erikoista, että Gröna Lundin versio on toiminut aivan hyvin mutta USA:ssa täysin sama laite oli alusta asti ongelmallinen, eikä koskaan saavuttanut suosiota, jota siltä odotettiin.
Kun normaalissa vuoristoradassa vaunut kulkevat radan päällä, Kirnussa ne kulkevat radan molemmin puolin ja pyörivät vapaasti. Kummallakin puolella on neljä istuinta, kaksi vierekkäin ja selät vastakkain. Kun istuimia on molemmilla puolilla, tulee laitekuskien aina tasapainottaa vaunu, jotta paino jakautuisi tasaisesti kummallekin puolelle. Tästä syystä Kirnun lastaus voi välillä kestää, kun ihmisiä siirretään eri puolille.
Koska Kirnun rata on kuin iso pystyssä oleva C-kirjain, liikutaan laitteessa periaatteessa vain ylös ja alas, eikä käännöksiä ole, kuten normaaleissa vuoristoradoissa. Laitteen viehätys perustuu pitkälti yllätyksellisyyteen ja siitä paras esimerkki on ensimmäinen pudotus, joka tulee yllättäen, varsinkin jos matkustaa selkä menosuuntaan. Vaunu pyörähtää ajon aikana myös vapaasti ympäri, riippuen vaunun tasapainosta, jolloin joka ajo on erilainen. Välillä vaunu pyörähtelee paljonkin ja silloin tällöin sattuu tylsä ajelu, jolloin vaunu kiepsahtaa ympäri vasta viimeisessä vauhdikkaassa hypyssä, ennen asemaa.
Vain muutaman viikon toiminnan jälkeen, Kirnussa tapahtui pieni onnettomuus, jossa miehen jalka jäi puristuksiin kun vaunu oli tulossa asemalle. Vaunujen kuuluisi automaattisesti kääntyä normaaliin asentoon mutta sitä ohjaava mekaniikka ei toiminut kunnolla ja vaunu pääsi asemalle väärässä asennossa. Nykyisin henkilökunta varmistaa käsin vaunujen asennon, ennen kun ne saapuvat asemalle, jotta kyseisiltä onnettomuuksilta vältytään.
Ikävämpi onnettomuus sattui espanjassa, Terra Mitica-puistossa vuonna 2014. 18-vuotias mies kuoli, kun turvavaljaat pettivät ja se johtui turvakaariin tehdyistä muutoksista, joilla ei ollut laitevalmistajan hyväksyntää. Kirnu pidettiin tuon onnettomuuden vuoksi suljettuna kaksi viikkoa ja sinä aikana kaikki istuimet vaihdettiin varotoimenpiteenä.
Ajelu Kirnussa on harmittavan lyhyt mutta on se myös yllättävän hauska, ja usein tällä tulee ajeltua monta kertaa, varsinkin hiljaisempina päivinä. Laitteen turvakaaret saavat hieman moitteita, sillä ainakin itselläni ne aiheuttavat kunnon mustelmia hartioiden alueelle.
Kirnu – Linnanmäki
Valmistaja: Intamin, Sveitsi
Malli: Zac Spin / 25m
Avausvuosi: 2007
Korkeus: 25 m
Radan pituus: 142 m
Huippunopeus: 60 km/h
Vaunuja: 3, jokaisessa 8 istuinpaikkaa