Vuoristorata täyttää 70 vuotta

Linnanmäen ylpeys ja suomen legendaarisin huvipuistolaite, Vuoristorata, täyttää 70 vuotta, tiistaina 13.7.2021. Puinen Vuoristorata on ollut avauksesta asti miltei joka vuosi puiston suosituin laite. Hetkellisesti kunnian nappasi jo puistosta poistunut Enterprise.

Tanskalainen Valdemar Lebech, Kööpenhaminan Tivolista, ehdotti puisen vuoristoradan rakentamista Linnanmäelle vuonna 1950 ja puiston johto innostui asiasta, sillä silloin saataisiin hieno vetonaula tulevia vuoden 1952 olympialaisia ajatellen. Vuoristorata rakennettiin tanskalaisen Bakken-puiston Rutchebanen-vuoristoradan piirustusten mukaan, kasvattamalla pituutta reilulla sadalla metrillä ja lisäämällä hieman korkeutta, joilloin avatuessaan 13.7.1951, Vuoristorata oli pohjoismaiden suurin.

Toisin kuin vuoristoradoissa yleensä, Linnanmäellä vauhtia säätelee junan viimeisessä vaunussa mukana kulkeva Jarrumestari. Tällaisia vuoristoratoja on maailmalla toiminnassa enää seitsemän kappaletta ja esimerkiksi Bakkenin Rutchebanen automatisoitiin vuonna 2010, jolloin jarrumiestä ei enää siellä tarvita.

American Coaster Enthusiast antoi Vuoristoradalle ACE Coaster Classic-arvonimen vuonna 2001. Arvonimen saaadakseen tulee vuoristoradan täyttää tiettyjä kriteerejä, kuten että siinä ei saa olla päänojia, turvapuomin tulee olla yhtenäinen ja yhteen asentoon lukittava, paikan saa vapaasti valita junasta ja istuimissa ei saa olla jakajia, jolloin penkillä pääsee liukumaan reunasta reunaan. Tällä hetkellä arvonimen saaneita vuoristoratoja on maailmalla 30 kappaletta.

Alunperin Vuoristoradan kuviteltiin palvelevan huvittelijoita vain 10-15 vuoden ajan mutta kun laitetta kunnioitetaan ja siitä pidetään huolta, se tarjoaa edelleen vauhdin huumaa kyytiin uskaltaville.

Lisää tietoa Vuoristoradasta ja Jarrumestareista löytyy Jarrumestareiden sivustolta: jarrumiehet.fi