Linnanmäki 70 vuotta 27.5.2020

Linnanmäen huvipuisto täyttää 70 vuotta tänään 27.5.2020 ja siellä olisi varmasti ollut hienot juhlallisuudet mutta korona-epidemian vuoksi puistoa ei ole vielä saatu avata, muutenhan puisto olisi ollut jo kuukauden auki. Tämäkin jää Linnanmäen historiaan erikoisena tapahtumana, jota tullaan varmaan tulevaisuudessa muistelemaan.
Vuosipäivän kunniaksi käydään vuosikymmenittäin Linnanmäen historiallisia hetkiä ja laitevalikoimaa läpi.

1950-luku

Lasten päivän säätiön operoima Linnanmäen huvipuisto avattiin yleisölle helluntailauantaina 27.7.1950. Aluksi kaupunki vuokrasi alueen säätiölle kolmeksi vuoodeksi, joten laitteet olivat vuokralla ja rakennukset väliaikaisia hökkeleitä. Puistossa oli vain muutama laite, kaksi Vauhtihirviötä, Lastenkaruselli, Ketjukaruselli, Radioautorata ja kesken kauden puistoon aukesi jo Kummitusjuna.
Huvipuiston vetonaula, Vuoristorata, avattiin jo seuraavana kesänä 1951 ja on siitä lähtien ollut Linnanmäen suosituin laite. Vuoristoradan rakentaminen maksoi aikoinaan 48 milj. markkaa, joka nykyrahassa on noin 1,67 milj. euroa.
Kuva: Monifoto/Helsingin Kaupunginmuseo
Vuonna 1959 Linnanmäellä esiintyi suosittu amerikkalainen laulajatähti, Paul Anka. Samana vuonna säätiö osti omaksi kaikki huvipuiston laitteet ja siitä tuli itsenäisempi ja puiston kehittäminen tuli näin varmemmaksi.

1960-luku

Kuva: SKY-FOTO Möller/Helsingin Kaupunginmuseo
Vuonna 1961 avattiin Linnanmäen toinen suosittu kohde, Vekkula. Alunperin suunnitelmissa oli avata kaksikerroksinen kohde, jonka alakerrassa menisi veneajelu ja yläkerta olisi ”yllätysten talo”.
1964 kalliolle kohosi Bostonpyörä. Myöhemmin Helsinkipyörä nimen saanut laite oli alunperin tupakkafirman sponsoroima ja saman vuoden jouluksi päätettiin se valaista muodostamalla siihen iso tähti.
Kiviset ja Soraset olivat suosittuja 60-luvulla ja Linnanmäen lastenalueelle rekennettiin Kivikylä vuonna 1966, jossa Retu ja muut tutut hahmot asuivat.
Kuva: SKY-FOTO Möller/ Helsingin Kaupunginmuseo

1970-luku

Miljoonan kävijän raja rikkontui ensimmäisen kerran vuonna 1974 ja se tapahtui puiston viimeisenä aukiolopäivänä 1.9.1974.
Yksi puiston suosituimmista ja aikansa hurjimmista laitteista saapui puistoon vuonna 1975, kun puisto täytti 25 vuotta. Enterprise pyöritti kävijoitä aina  vuoteen 1998.

1980-luku

80-luvulla Linnanmäelle avattin monta vielä nykyisin käytössä olevaa laitetta ja yksi jota jäätiin kaipaamaan. Viikinkilaiva on keinuttanut matkustajia jo vuodesta 1981 ja Polyp(nyk. Mustekala) korvasi vanhan Mustekalalaitteen kesällä 1985. Mäelle kohosi vuonna 1987 sen ajan korkein laite, Panoraama ja 1988 vauhdin ystäville avattiin Breakdance-laite, jonka moni toivoisi palaavaan Linnanmäelle.
Vuoden 1989 kesäkuussa tuotiin lippuvalikoimaan ensimmäistä kertaa ranneke, jolla saattoi yhdellä maksulla päästä kaikkiin laitteisiin. Tätä ennen laitteisiin täytyi aina ostaa yksittäisiä lippuja.

1990-luku

Vuonna 1990 hankittiin 40-vuotisjuhlien kunniaksi City Express-vauhtirata, joka nykyisin tunnetaan Pikajunana.
Vuosina 1992-1993 Linnanmäellä vauhtia antoi silmukkarata, Katapultti, mutta laite oli äänekäs ja työläs huoltaa, joten siitä luovuttiin.
Hurjia laitteita suosivia hellittiin kun 1994 puistoon tuli Top Spin(Kieputin) ja 1998 avattiin korkeuksiin sinkoava Space Shot(Raketti).
Vuonna 1998 avattiin puistoon kauan odotetu ensimmäinen vesilaite, Hurjakuru, joka oli silloin puiston historian kallein laite.

2000-luku

2000-luvulla Linnamäelle koettiin oikea vuoristoratabuumi, sillä niitä rakennettiin peräti viisi: Space Express(Linnunrata) vuonna 2000, Vonkaputous vuonna 2001, Tulireki vuonna 2004, Kirnu vuonna 2007 ja Salama vuonna 2008.
Vuonna 2009, Enterprise-laitetta kaipaaville tuli iloinen uutinen, sillä puisto avasi uuden Kehrä-laitteen, joka on uudempi versio vanhasta suosikista.

2010-luku

2010-luvulla monesta vanhasta suosikista on luovuttu ja uutta on rakennettu tilalle. 2011 avattiin jälleen uusi vuoristorata, Ukko. Vanha suosikki kummitusjuna sulki ovensa 2012 ja sen tilalle avattiin seuraavana kesänä Kyöpelivuoren Hotelli-ajelu. 2014 puistoon saatiin paljon odotettu vapaapudotuslaite, Kingi, joka on nyt Linnanmäen korkein laite.
Kaikista ikävin ilmoitus tuli vuonna 2017, kun ilmoitettiin  että Vekkula suljetaan ja uusi on tulossa lähitulevaisuudessa.
Puiston kaikkien aikojen suurin laiteinvestointi avattiin vuonna 2019. Suuren Taiga-vuoristoradan tieltä sai väistyä niin Vekkula, kuin myös lastenlaite Kot Kot ja vesivuoristorata Vonkaputous.