Suomen Viikinki- ja Merirosvolaivat arvostelussa
Piraattilaiva – Visulahti
Visulahden Piraattilaiva on ehdottomasti Suomen paras. Se pesee korkeudessa ja vauhdissa muiden puistojen vastaavat keinuttajat. Piraattilaivan on valmistanut saksalainen HUSS ja alunperin se toimi Wasalandiassa Pirat-nimellä vuodesta 1988 aina puiston sulkemiseen vuoteen 2015.
Piraattilaiva ottaa kyytiinsä peräti 54 matkustajaa ja se on Visulahden suurin ja hurjin laite. Laitteen turvakaaret tulevat syliin varsin löysästi ja kovimmassa vauhdissa alkaa jo epäillä niiden toimintavarmuutta mutta hyvin sitä kyydissä pysyy. Ajelu on alusta loppuun vauhdikasta, aina todella intensiivisestä kiihdytyksestä täyteen vauhtiin ja lopun jarrutukseen, jossa ei turhia hidastella.
Piraattilaiva – Visulahti
Valmistaja: HUSS, Saksa
Malli: Pirate Boat
Avausvuosi: 2017
Istuinpaikkoja: 54
Viikinkilaiva – Linnanmäki
Suomen ensimmäinen Viikinkilaiva avattiin Linnanmäellä vuonna 1981 ja on edelleen laite, joka varmasti jakaa mielipiteet, sillä toiset eivät voi sietää keinuntaa, jota osa taas rakastaa. Alunperin saksalaisen Zierer:n valmistama Viikinkilaiva sijaitsi nykyisen SeaLife:n paikalla ja vuodesta 2002 se on riemastuttanut kävijöitä paljon hienommalla paikalla Hurjakurun ja Salaman kainalossa.
Viikinkilaivan vauhdikas kyyti riippuu aika pitkälti taitavasta laitekuljettajasta. Manuaaliajolla laitteen kiihdytys huippuvauhtiin on intensiivinen ja vapaan keinunnan jälkeinen jarrutus on miellyttävän nopea.
Jos Linnanmäen hankkeet 80-luvun lopussa olisivat menneet suunnitelmien mukaisesti, voisi Viikinkilaiva keinua Kultturitalon takana, jossa nyt sijaitsee ravintola Funky Kitchen.
Viikinkilaiva – Linnanmäki
Valmistaja: Zierer, Saksa
Malli: Viking Ship
Avausvuosi: 1981
Istuinpaikkoja: 40
Pituusraja: 120 cm.
Viikinkilaiva – Särkänniemi
Särkänniemen Viikinkilaiva on täysin samaa mallia kuin Linnanmäen laite. Särkänniemessä laite sijaitsi alunperin ravintola Riemun ja ja Taikarannan vieressä. Nykyinen paikka Motogeen vieressä on laitteelle varsin oivallinen, varsinkin jos istuu Näsijärvelle päin. Kaudeksi 2020, Viikinkilaiva uudistui täysin ja se on maalattu poikkeuksellisen rohkeilla väreillä ja varustettu uusilla hienoilla valoilla.
Erona Linnanmäen Viikinkilaivaan, on Särkänniemessä lisätty laivaan kuppi-istuimet ja ylimääräinen turvavyö yhteisten turvakaarien sivuun. Ajelun puolesta eroa Linnanmäen vastaavaan on paljon. Tätä ajetaan ilmeisesti aina automaattiajolla ja lopun jarrutus kestää aivan turhan pitkään. Vuosia sitten laitekuski yritti ajaa manuaalilla ja joutui aloittamaan ajelun pariin kertaan alusta ennen kuin onnistui saamaan laitteen täyteen vauhtiin. Tässä tulee taas todistettua kuinka eri ajo-ohjelmilla on vaikutusta, varsinkin kun on täysin sama laite kyseessä.
Viikinkilaiva – Särkänniemi
Valmistaja: Zierer, Saksa
Malli: Viking Ship
Avausvuosi: 1988
Istuinpaikkoja: 40
Pituusraja: 120 cm, yli 100 cm huoltajan(15v) seurassa.
Merirosvolaiva – Tivoli Sariola
Tivoli Sariolan Merirosvolaiva ei vauhdiltaan yllä kärkeen mutta ulkonäöltään se on varmasti hienoin. Laitteella tahtoo olla pieni nimi-identiteettikriisi, sillä virallisesti laite on Merirosvolaiva, valoissa lukee Pirata ja asiakkaat puhuvat menevänsä Viikinkilaivaan.
Merirosvolaiva tuli Tivolin matkaan kaudella 2012 ja kyytiin mahtuu 40 hurjapäätä, saman verran kuin Lintsillä ja Särkänniemessä. Laivan keinunta näyttää vauhdikkaalta mutta harmiksi siinä ei tunnu samanlaista intensiivistä kiihdytystä kuin muissa ja tämänkin kohdalla, pysähtyminen kestää ajoon nähden turhan pitkään.
Merirosvolaiva – Tivoli Sariola
Valmistaja: Fabbri, Italia
Malli: Pirate Ship
Avausvuosi: 2012
Istuinpaikkoja: 40
Pituusraja: 120 cm, alle 120cm huoltajan seurassa.