Tukkijoki – Särkänniemi
Tukkijoki on varmasti yksi Suomen legendaarisimmista laitteista ja se on kastellut Särkänniemen huvittelijoita jo vuodesta 1982.
Ensimmäinen moderni Tukkijoki-laite(engl. Log Flume-ride) oli amerikkalaisen Arrow-yhtiön luomus ja se avattiin vuonna 1963. El Aserradero-niminen tukkijoki on edelleen toiminnassa Yhdysvalloissa, Six Flags Over Texas-puistossa. Laite oli niin suosittu että puisto päätyi lopulta vuonna 1968 rakentamaan toisen sen viereen. Myös muut puistot halusivat hittilaiteen itselleen ja vuoteen 1979 mennessä Arrow oli valmistanut niitä yli 50 kappaletta.
Toisin kuin laitteet yleensä, on Tukkijoki suurimmaksi osaksi kotimaista tuotantoa. Tukkijoen radan on rakentanut Tampereen kaupungin korjaustoimisto ja laitteen tukin malliset veneet on valmistanut Ranskalainen Reverchon.
Seikkailu Tukkijoella alkaa kun astutaan kyytiin tukin mallisiin veneisiin. Veneissä istutaan peräkkäin, eikä niissä ole turvavöitä. Asemalta lähdetään suoraan nostomäkeen, joka menee pitkin puiston rinnettä. Tämän jälkeen tukit pääsevät vapaasti veden virtauksen mukana kulkemaan pitkin betonista kourua, joka on vuosien aikana hyvin maastoutunut ympäröivään metsään.
440 metrin mittaisen matkan aikana vastaan tulee pieniä laskuja ja vesiputousseinä ennen toista nostomäkeä, jonka jälkeen tulee laitteen odotetuin osuus, loppulasku. Viimeinen lasku tuntuu paljon jyrkemmältä kuin todellisuudessa on ja alas tultua, ison vesiryöpyn saattelemana, kastuminen on enemmän kuin todennäköistä.
Viimeisessä laskussa on myös kamera, joka kuvaa matkustajat juuri ennen kastumista. Kuvan voi ostaa mukaansa ajelun päätyttyä viereisestä kioskista.
Laite ei ole mikään hurja ajelu, vaan miellyttävä vesiseikkailu metsän keskellä ja sopii siksi loistavasti koko perheelle. Lopun uhkaava nostomäki ja kasteleva lasku tarjoaa ihan riittävästi jännitystä. Pientä lisäjännitystä Tukkijokeen tosin saatiin vuonna 2001, kun sen ylle rakennettiin iso Tornado-vuoristorata, jonka nostomäen ympäri laite kiertää.
Tukkijoki on ollut alusta asti puiston suosituimpia laitteita ja se näkyy hyvin pitkinä jonoina. Varsinkin kuumina päivinä, vilvoittelemaan haluavia asiakkaita on runsaasti ja jonotusajat voivat venyä pitkiksi. Asemalta ja jonotusalueelta on harmiksi alkuajoista vähän karsittu teemoitusta ja kuumina päivinä katettu jonotusalue olisi varmasti kaivattu uudistus.
Tukkijoki – Särkänniemi
Radan valmistus: Tampereen kaupungin korjaustoimisto
Veneet: Reverchon, Ranska
Avausvuosi: 1982
Pituus: 440 m
Pituusraja: 120 cm, 100 cm huoltajan(15v) seurassa