|

Tornado – Särkänniemi

Vuonna 1999 Särkänniemi paljasti rakentavansa sen historian kalleimman laitteen, uuden supervuoristoradan, joka on edelleen yksi suomen parhaimmista. Laitteen rakennus aloitettiin vuoden 2000 alussa, kun sen maan alla sijaitsevaa lähtöaluetta varten suoritettiin isot kallion räjäytystyöt. Kesällä rataa jo alettiin koota ja täysin pystyssä se oli syyskuussa. Vaikka laite on sveitsiläisen Intaminin suunnittelema on sen teräsrunko tehty Suomessa ja itse rata on valmistettu Slovakiassa.

Rakennusvaiheessa vuoristorata kulki työnimellä Metro ja myöhemmin kaupunkilehti Tamperelainen, Radio957 ja Särkänniemi järjestivät äänestyksen uuden vuoristoradan nimestä ja sen voitti Spirello. Sitä ei kuitenkaan lopulta valittu vaan laite nimettiin Tornadoksi ja hyvä niin, sillä Spirello ei olisi sopinut tummasävyisen radan nimeksi yhtään.

Uutta ja erikoista Tornadossa oli se, että siinä ei vaunut kulkenut radan päällä, vaan roikkuivat sen alapuolella, jolloin matkustajien jalat heiluvat vapaina. Tornadossa on käytössä yliolan kaaret ja lisäksi varmuutena turvavyö kaaren ja istuimen välillä.

Tornado Näsinneulasta kuvattuna.

Laitteen sisäänkäynti on hieman tylsähkö ja suhteellisen huomaamaton, sen sijaitessa betonisen kannen yhdessä kulmassa. Pienien portaiden jälkeen mennään sisälle ja laskeudutaan luiskaa pitkin maan alle varsin meluisalle lastausalueelle, jossa jakaudutaan jonottamaan eri kohdille vaunuja.

Kun vaunuun on istuttu, turvakaaret lukittu ja tarkistettu, kääntyy juna oikealle ja aloittaa kohoamisen pitkin nostomäkeä, ensin hitaasti ja puolen välin jälkeen nostovauhti kiihtyy. Ensimmäinen lasku kääntyy jyrkästi oikeaan ja samantien mennään pääalaspäin silmukan läpi. Tämän jälkeen mennään tunneliin, jota Tornadossa ei ollut vielä ensimmäisinä kesinä ja siitä syöksytään Cobra Roll-nimiseen elementtiin, jossa mennään kaksi kertaa pääalaspäin.

Tornadon yksi valokuvauksellisimmista kohdista tulee seuraavaksi, kun rata kääntyy ylös vasemmalle ja lävistää ensimmäisen silmukan, josta jatketaan korkkiruuvimaisen Heartline Roll-elementin läpi. Tämä onkin ensimmäinen laatuaan maailmassa, sillä se mennään maan alla ja lastausalueen yli. Jälleen päivänvaloon ja rata tekee oikealle kääntyvän 270 asteen kaarroksen ja suuntaa toiseen Heartline Roll:iin. Lopuksi vielä vasen käännös ja saavutaan asemalle.

Tornado istuu hyvin maisemaan.

Ajokokemus Torndon kyydissä on miellyttävää. Vaikka laite näyttää hurjalta, on sen meno yllättävän tasaista ja elementistä toiseen siirtyminen on sulavaa. Laite on myös sijoitettu maisemallisesti hienosti rinteeseen ja se kulkee samassa metsässä Tukkijoen kanssa. Vesiseikkailun kyydistä onkin hauska seurata yli viilettäviä Tornadon kirkkaan värisiä keltaista ja punaista junaa. Tornado maksoi Särkänniemelle 50 miljoona markkaa(nykyrahassa n. 12 milj. €) ja se kannatti, sillä uuden laitteen houkuttamana Särkänniemi Oy:n liikevaihto kasvoi peräti 30% vuonna 2001.

Tornado – Särkäniemi

Valmistaja: Intamin, Sveitsi
Malli: Suspended Looping Coaster, custom
Avausvuosi: 2001
Korkeusero: 33 m
Radan pituus: 700 m
Huippunopeus: 75 km/h
Junia: 2, jossa 24 istuinpaikkaa